Zorgverlener u kunt niets en bent onbetrouwbaar

U KUNT NIETS EN BENT ONBETROUWBAAR

Beste zorgverlener ik wil er niet omheen draaien. U kunt niets en bent onbetrouwbaar!

Oké u hebt dan wel een opleiding gedaan, maar de goed opgeleide en ervaren (huis)arts is niet in staat de juiste afwegingen te maken en levert geen heldere kwaliteit. De verpleegkundige die al 30 jaar werkt, mag niet meer met een dokter praten. Nee dat moet een regieverpleegkundige gaan doen. En de fysiotherapeut is helemaal een zielenpoot. Die zet je beetje onder druk en die gaat zelfs gratis behandelen als klachten recidiveren, wel goed voor het behandelgemiddelde.

Zorgverleners kunnen niet alleen niets, ze zijn ook nog eens super onbetrouwbaar. Behandelen mensen soms meer dan een behandelindex en wijken af van richtlijnen omdat mensen verschillend zijn. Ja ja. Ze doen aan overmatig declareergedrag (laten we de fraude nou maar niet echt onderzoeken want dat snappen zorgverleners natuurlijk al helemaal niet). U strijdt voor een tariefsaanpassing. Gek geworden, maar goed ze zijn weer gemakkelijk rustig te krijgen met (alweer) een kostprijsonderzoekje.

Serieus
Is dit serieus? In mijn optiek is dit een samenvatting van de status van de zorgverlener anno nu gezien door de ogen van de zogenaamde beroepsleken. Beroepsleken (in mijn definitie niet-behandelaren) weten namelijk wél hoe het allemaal geregeld moet worden. Politici, zorgverzekeraars, economen, adviesbureaus, casemanagers, bemiddelaars en weet ik veel hoe ze allemaal heten, geven de zorg vorm. Althans de vorm van de zorgregels, bepalen de financiering en bemoeien zich inmiddels ook met het verwijsgedrag.

Beroepsleken bedenken akkoorden waar niemand op zit te wachten, ontwikkelen beroepen die al bestaan en geven oplossingen voor niet bestaande problemen. Allemaal bedenksels die altijd als resultaat hebben dat de verplichtingen, controle en administratiedruk hoger worden. De schade die regels hebben voor zorgverleners en/of burgers, laten ze managen door een reputatiemanager. Het feit dat je in reputatiemanager in dienst moet nemen, is eigenlijk al triest.

Klap in het gezicht
Zorgverleners krijgen eigenlijk in elk plan, elk tariefvoorstel en nieuwe regel een ‘klap in het gezicht’. Maar niet alleen de zorgverlener. Dit leger aan beroepsleken geeft ook een collectieve klap aan ons onderwijs en kwaliteitssystemen van zorgprofessionals. Respectloze virtuele klappen!

 Op Twitter volgde ik een discussie (draadje zoals dat in sociale media termen heet) van gezondheidseconomen, afgevaardigden van een zorgverzekeraar en af en toe (een verdwaalde) zorgverlener. Ook hier weer de bevestiging dat de zorgverleners, ja inderdaad zij die de zorg verlenen, er eigenlijk helemaal niet meer toe doen. Als zorgverleners zich dan roeren dan worden ze al snel ‘weggezet’ als agressief en niet constructief.

Gewoon normaal doen
Deze waanzin waarin zorgverleners niet meer ‘in the lead’ zijn, moet voor de zorgverlener én de BV Nederland een halt worden geroepen. Hoe? Gewoon normaal doen. We gaan er gewoon vanuit dat opgeleide zorgprofessionals verstand van zaken hebben. Ja ik weet het is even anders denken.

We gaan er gewoon vanuit dat opgeleide zorgprofessionals verstand van zaken hebben. Ja ik weet het is even anders denken.

Dat betekent dat we onze erkende medische en paramedische opleidingstrajecten waarderen, ervaring respecteren en kwaliteitssystemen van zorgverleners volgen. Zorgverleners doen gewoon normaal hun veeleisende werk vanuit hun kennis, expertise, ervaring en ontwikkeling. Ze doen dat prima (vraag maar aan de patienten). Natuurlijk met een goede dossiervorming, maar zonder administratieve regels en controles die oplossingen bieden voor niet bestaande problemen en de zorgtaken alleen maar verzwaren.

Alle beroepsleken verdwijnen uit het zorgstelsel. In de afgelopen 13-14 jaar hebben zij genoeg kansen gehad om aan te tonen dat zij waarde hebben. De ervaring is dat dat hun toevoeging niets heeft verbeterd. Niet inhoudelijk en niet financieel. Volgens ramingen besparen we direct 30-40%. Ook zorgverleners krijgen door normale regels zo’n 20% behandeltijd terug.

Zorggeld is voor zorgverlening
Zorggeld gaat naar de zorgverlening voor de burgers van Nederland. Zorgverzekeraars staan onder strikte controle van de overheid en zien toe op juist declaraties en afhandeling.

Een interessantere mogelijkheid wat mij betreft is om te onderzoeken of betaling van zorg niet beter kan plaatsvinden via bureaus (verenigingen) van zorgverleners zelf. Zo kunnen zij direct sturen op mogelijke excessen en elkaar collegiaal en vakinhoudelijk aanspreken. Winst is verboden, het zorggeld is namelijk van de burgers en dat vloeit dan ook terug naar de zorg.

Heerlijk
Na 14 jaar intransparantie, onnodige regelgeving en een berg aan administratieve lasten gaan zorgverleners gewoon doen waar ze goed in zijn en passie voor hebben: zorg verlenen op topniveau. Dat is goedkoper, beter en bovenal héérlijk!

Tekst: Robert Hoogland


#fysio #fysiotherapie #financien #zorg #infysio #vertrouwen

Online marketing & Webservices

Online marketing kent vele vaktermen. Vaak in het Engels, maar niet altijd direct duidelijk wat ze betekenen. Voor Phytalis is online marketing eenvoudig meer klanten en meer omzet. Bekijk eens onze kennisbank.

Met Phytalis webservices heb je dé partner op het gebied van online aanwezigheid. Altijd veilig en heel gemakkelijk bij te houden. Invoegen van (exteren) software geen probleem. Zonder  enige kennis van websites, bouw je toch alles zelf of samen met Phytalis.

Meer informatie

We hebben heel veel in huis, maar wat is nu echt het voordeel voor  jouw persoonlijke situatie. Dat willen wij graag weten. Omdat elke situatie anders is, stellen we graag persoonlijk contact erg op prijs. Even  vrijblijvend bellen? 

JA graag contact!
Contact

Geestbrugkade 35
2281 CX  Rijswijk

070-3206157
06-24223958

marcom@phytalis.nl
www.phytalis.nl