Beelden op je website

Beelden voor op je website

Overzicht, tips en weetjes

Samenvatting

Beelden zeggen meer dan 1000 woorden (ja hoor we durven het gewoon te zeggen). Maar welke beelden kies je nu en hoe gebruik je deze op je website.

Aan beeld zitten veel stijl en vormgeefzaken, maar vergeet ook de technische zaken niet want heel vaak vetragen beelden je website enorm. Heb je een mooie website die niet gevonden wordt. Ook niet de bedoeling!

In dit artikel wat meer achtergrondinformatie, tips en tricks..

Ja hoor, we durven het gewoon (nog ) een keer te zeggen. De meest uitgemolken cliché omdat die toch echt nog heel waar is: een beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Toch zien we nog veel websites voorbij komen die weinig of verkeerde foto’s gebruiken of ze niet op de goede manier plaatsen. Waar moet je dan op letten? Beeld gebruiken op je website doe je zo.

#1 Soorten beeld voor op je website

Je website bestaat uit vormgeving, tekst en beeld. Beeld is foto en video, maar heb je ook al eens aan andere opties gedacht? Bijvoorbeeld iconen, een illustratie, infographic, presentatie. Allemaal manieren om je verhaal niet alleen maar met tekst te vertellen.

TIP! Gebruik iconen bijvoorbeeld bij een opsomming

Houd de tekst zo kort mogelijk en gebruik beeld om je boodschap duidelijk te maken. Websitebezoekers kijken veel liever naar beeld dan dat ze tekst lezen dus maak daar goed gebruik van. Leg eens een ingewikkeld verhaal uit in een infographic of korte presentatie. Een video waarin je laat zien wie je bent en wat je doet is veel beter dan een droge tekst met je visie en missie. Wist je trouwens dat het bijschrift van een foto beter gelezen wordt dan de lopende tekst op een webpagina? Geef je tekst lucht met veel witruimte en maak hem beter leesbaar door beeld met onderschrift.

WEETJE! Beeld is er in veel vormen. Ook bijvoorbeeld een kaartje van je locatie

Maar let op: gebruik geen bewegend beeld op je website die je niet kunt pauzeren. De bewegende (animated) GIF zien we af en toe subtiel terugkomen in nieuwsbrieven. Tenzij je een kermisexploitant bent is het uit den boze bewegend beeld op je site te gebruiken. Het is smakeloos, irritant en leidt de bezoeker af van het verhaal dat je wilt vertellen. Kijk op ’s werelds slechtste website voor deze en andere veelgemaakte fouten.

#2 Bepaal je beeldstijl

Net als de vormgeving moet het beeld van je website consistent zijn en bij je passen. Bepaal wat je wilt uitstralen. In welke stijl wil je beeld gebruiken op je website en je verhaal vertellen? Maak keuzes. Je kunt altijd van je beeldstijl afwijken, maar het gaat om de algemene sfeer op je website.

Door bijvoorbeeld in alle benodigde foto’s een bepaald soort mensen te laten zien, uitsluitend foto’s met close ups te gebruiken of juist alleen foto’s te kiezen waarbij de horizon duidelijk in het midden zichtbaar is, zorg je voor uniformiteit en rust, zelfs als de beelden afkomstig zijn van verschillende stocksites of fotografen. Doe inspiratie op door een afbeelding die je vindt passen bij jouw verhaal te uploaden naar Google Images. Je krijgt dan een overzicht van foto’s die erop lijken.

Herkenbaar beeld gebruiken op je website

Kies je voor stockbeeld? Gebruik dan herkenbaar beeld. Veel stocksites bieden vooral Amerikaanse foto’s waarop de mensen voor Europese begrippen net teveel make-up op hebben, net te mooi zijn en tanden hebben die bijna oogverblindend wit zijn. Dat maakt je verhaal niet bepaald geloofwaardiger. Wees kritisch of zoek op Nederlandse stockfoto’s naar beeld dat wel aansluit. Uiteraard hebben we een uitgebreide database aan beeld om samen met je te delen.

Mijd clichébeelden

Het gebeurt regelmatig dat de eigenaar van een site te hard z’n best doet om beeld te zoeken dat exact past bij de tekst. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de zoveelste foto van mensen die met behulp van lijntjes met elkaar zijn verbonden. Probeer deze en andere clichébeelden te mijden want ze voegen niets toe.

Mensen in beeld: ogen spreken

Wist je dat onze ogen onbewust blijven hangen op gezichten? In de afbeelding onderaan deze pagina zie je een heatmap waarin gemeten wordt hoe iemand een website bekijkt. Hoe roder, hoe langer iemand blijft hangen op een onderdeel. Je ziet links dat de bezoeker heel erg aangetrokken is tot het gezicht van de baby op het plaatje. Maar wat nog leuker is, is de rechterafbeelding. De tekst rechts wordt veel beter gelezen dan links. Waarom? De baby kijkt naar de tekst. Wat blijkt: we volgen de ogen van een ander. De baby kijkt naar de tekst en dus is de kans groter dat we de tekst lezen. Leuke tip, maar gebruik hem niet te vaak, dan gaat het opvallen.

TIP: We volgden de ogen van een ander. Maak daar gebruik van, maar niet te vaak.

Overdrijf niet

Ben je een kleine ondernemer met misschien een paar mensen in dienst? Natuurlijk wil je je van je beste kant laten zien, maar probeer niet te overdrijven. Niet zelden wordt er op de websites van dit soort bedrijven stockbeeld gebruikt waarin tientallen mensen aan het vergaderen zijn aan een enorme vergadertafel. Misschien is dat wel je ambitie, maar je valt wel door de mand wanneer je relatie of klant voor het eerst op bezoek komt.

#3 Zelf foto’s maken vs. stockfoto’s

Waar haal ik mijn foto’s vandaan? Want afbeeldingen van Google mag je vaak niet zomaar gebruiken. Wil je beeld gebruiken voor je website, dan heb je verschillende opties: zelf maken, een fotograaf inhuren of stockfoto’s gebruiken. Ze hebben allemaal voor- en nadelen. Bijvoorbeeld:

Fotografen kosten geld maar maken wel goede, unieke foto’s.
Stockfoto’s kunnen nep overkomen en er is altijd een kans dat je ze ergens anders ook ziet.
Stockfoto’s kosten geld of zijn gratis (maar dan kom je ze echt overal tegen).
Zelf foto’s maken is goedkoop en we fotograferen heel veel, maar hoe goed ben jij in fotograferen en past dit bij jouw uitstraling?
Aan jou om een keuze te maken. Wij bieden onze klanten bijvoorbeeld een fotograaf omdat beelden vaak duur en niet goed te gebruiken zijn. Vaak blijkt dat je alsnog geen eigenaar van de beelden bent. Ander voordeel is dat jouw foto’s echt en authentiek zijn.

Wil je jouw bedrijf en eigen medewerkers op de foto zetten dan heb je niets aan stockfoto’s en is vaak zelf foto’s maken niet goed genoeg. Op social media gebruiken we regelmatig stockfoto’s en plaatsen we ook zelf gemaakte filmpjes en foto’s. Zo zie je, je kunt ook combineren met verschillende opties. Houd daarbij wel altijd de beeldstijl in de gaten. Hieronder geef ik je nog een paar tips mee voor het gebruik van foto’s op je website.

Pik geen foto’s

Er zijn tientallen sites waar mensen vaak hele mooie foto’s delen. Gebruik deze echter nooit zonder dat je toestemming hebt gevraagd van de makers. Op gratis fotosites proberen ze je vaak nog wel betaalde foto’s te slijten, dus let goed op welke foto je kiest. Wij werken met betaalde stockfotosites zoals iStock en Shutterstock waar je vaak voor een paar tientjes een rechtenvrije foto kunt aanschaffen.

WEETJE! Foto’s jatten hoeft niet, er zijn genoeg mogelijkheden.

Check de voorwaarden van stocksites

Stocksites stellen allerlei voorwaarden voor gebruik van het beeld. Er zijn vaak verschillende tarieven voor gebruik online of print (zoals een folder). Ook het formaat heeft invloed en wanneer je beeld wilt gebruiken in een advertentie, dan betaal je daar weer extra voor. Soms vraagt een fotograaf je om een naamsvermelding. Maar dat is wel zo netjes, toch, als je gratis zijn foto mag gebruiken? Verdiep je in deze voorwaarden voordat je beeld aanschaft of vraag ons om advies. Vaak kunnen wij je beter en goedkoper ondersteunen vanwege grotere contracten.

Verbeter je fotografiekennis

Tegenwoordig hebben de meeste smartphones wel een goede camera. Je kunt er mooie foto’s en filmpjes mee maken. Misschien heb je een nieuwe dure camera met veel mogelijkheden. Allebei handig, maar dit is geen garantie voor goede foto’s. Dat heeft namelijk vooral te maken de kennis van een aantal elementaire basiszaken zoals compositie, licht en diepte. Verbeter deze vaardigheden, zeker als je van plan bent om regelmatig nieuwe foto’s aan je site of blog toe te voegen. Maak je trouwens zelf foto’s, houd dan ook het portretrecht in de gaten.

Heb je een foto uitgekozen en past hij net niet goed op je website, dan kun je hem bewerken. Je hebt eenvoudige en professionelere programma’s. Voor het beste resultaat kies je voor de professional. Bezuinig niet op bewerking van foto’s.

Een echte fotograaf is expert

Een professionele fotograaf kost soms wel 350 euro per dagdeel en dat zijn serieuze kosten. Maar daar staat tegenover dat deze je bedrijf, stichting of vereniging precies op de juiste manier in beeld weet te brengen. En ook meteen even een paar goede foto’s van jou en andere medewerkers of vrijwilligers schiet zodat je ook op LinkedIn en andere sociale netwerken goed voor de dag komt. Een investering waarmee je direct laat zien wat jou, jouw bedrijf of organisatie onderscheidend maakt. Hiermee zet je de basis van je beeldstijl neer.

#4 Beeld gebruiken op je website en SEO

Een veel voorkomende fout is dat het beeld misschien goed gekozen is, maar de bezoeker het nooit krijgt te zien. Waarom niet? Omdat vergeten wordt om die mooie 20 megapixel foto’s te verkleinen naar het juiste formaat en deze op de juiste manier te comprimeren. Het laden van een grote foto duurt lang, zeker op mobiel. Google vindt het belangrijk dat internetters een goede ervaring hebben. Is je website traag, dan kom je lager in de zoekresultaten. Er is veel programmatuur beschikbaar om foto’s te verkleinen zodat je website snel laadt. Vaak kunnen helpen wij met onze vormgever.

Verder ranken zoekmachines websites die goed te bekijken zijn op mobiel vaak hoger. Een responsive website kun je bezoeken vanaf een laptop, desktop, tablet of smartphone, het maakt niet uit. Want op elk apparaat krijg je de website goed te zien. Wat veel mensen met een responsive website vergeten, is dat je foto’s of video’s soms handmatig responsive moet maken.

Als laatste, maar niet het minst belangrijk: de alt-tag of alt-tekst. Plaats je een afbeelding, geef hem dan altijd een goede titel en alt-tag mee. De robots van zoekmachines die je website bekijken, kunnen daarmee ook zien wat voor afbeeldingen je op je website hebt staan. Plaats in je alt-tag altijd je zoekwoord en de kans is groter dat je hoger in Google komt.

HEATMAP

Hoe kijkt een bezoeker

Wist je dat onze ogen onbewust blijven hangen op gezichten? In de afbeelding zie je een heatmap waarin gemeten wordt hoe iemand een website bekijkt. Hoe roder, hoe langer iemand blijft hangen op een onderdeel. Je ziet links dat de bezoeker heel erg aangetrokken is tot het gezicht van de baby op het plaatje. Maar wat nog leuker is, is de rechterafbeelding. De tekst rechts wordt veel beter gelezen dan links. Waarom? De baby kijkt naar de tekst. Wat blijkt: we volgen de ogen van een ander. De baby kijkt naar de tekst en dus is de kans groter dat we de tekst lezen. Leuke tip, maar gebruik hem niet te vaak, dan gaat het opvallen.

Online marketing

Online marketing kent vele vaktermen. Vaak in het Engels, maar niet altijd direct duidelijk wat ze betekenen. Via de kennisbank van Phytalis leggen we de termen kort en eenvoudig uit.

Aanmelden voor nieuwsbrief

We houden je graag op de hoogte. Lekker gemakkelijk via onze gratis nieuwsbrief

Aanmelden
Contact

Geestbrugkade 35
2281 CX  Rijswijk

070-3206157
marcom@phytalis.nl
www.phytalis.nl