OP JACHT NAAR POSITIE 1 in GOOGLE...

Samengevat

Continu op jacht naar de positie 1 in Google. Moet je dat wel willen? Niet zomaar. Er zijn 4 belangrijke factoren en een lange adem is vereist.

Maar dan raak je wel 7x zoveel bezoekers en dat merk je!

Met Mijn MarCom doen we nog maar zo’n 10% offline. We hebben bijna volledige focus op optimale vindbaarheid, sterker nog we zijn eigenlijk continu op jacht. Op jacht naar de nummer 1 positie. Waarom? Het levert heel veel op en is perfect meetbaar.  NERD Alert. Er wordt wat vakjargon gebruikt!

... maar moet je dat wel willen

We zijn dus op jacht naar de positie 1 in Google. Die 1e positie kan niet zonder een goede Google Adwords campagne. Toch staat jouw concullega nog steeds vaak met zijn advertentie bóven die van jouw? Hoe is dat mogelijk? En belangrijker: wat kunnen we daaraan doen? Maar allereerst de belangrijkste vraag: "De nummer 1 positie, moet je die wel willen?"

Uit klikonderzoek blijkt dat de hoogte advertentie positie zorgt voor de meeste kliks. Wel tot 7 keer zoveel. Dit heeft ook een nadeel – de kosten per klik (CPC) zijn hoger. Een toppositie kan dan wel 2x zoveel kliks opleveren, maar als deze 3x zo duur zijn is dit het niet waard. Met een beperkt dagbudget betekent een hogere CPC gewoon minder kliks, minder verkopen, minder leads, minder succes….

Wegen de opbrengsten wel op tegen de hogere klikprijs en is het budget toereikend, dan heeft de nummer 1 positie duidelijk de beste papieren voor het binnenhalen van de bezoeker.

Gewoon hoger bieden voor een nummer 1 positie dus?
Het bod (maximale CPC) is slechts één factor bij het vaststellen van de Ad Rank. Gewoon hoger bieden is vaak niet voldoende om de nummer 1 positie over te nemen.

De “strijd” voor de nummer 1 positie met Adwords, is wel enigszins te vergelijken met de strijd voor een hogere positie in de organische (SEO) resultaten. Het is een relatief complex geheel met veel variabelen. De belangrijkste 2 factoren zijn:

1. Het bod (maximale CPC)
Alhoewel dit niet de enige factor is, is dit wel de meest concrete actie. Wil je meer kans maken op een hogere positie met je advertentie, dan zal je het bod op dat zoekwoord kunnen verhogen.

2. De (ad) kwaliteitsscore (QS)
Met een hoge kwaliteitsscore kan je een hogere positie behalen voor je advertentie, met een gelijkblijvend bod. Andersom geldt: je concurrent kan een hogere positie behalen met zijn advertenties terwijl hij minder betaalt voor zijn kliks dan jij. De kwaliteitsscore wordt bepaald aan de hand van een o.a. deze onderdelen:

  • Doorklikratio (CTR) – Percentage mensen dat klikt op je advertentie
  • Relevantie van de textadvertentie tot de zoekopdracht
  • Relevantie van de landingspagina tot de zoekopdracht (maar ook de usability, snelheid en mobielvriendelijkheid)
  • Historische prestaties

Een spel van lange adem
Relevantie is key! Een mogelijke road-to-success voor het verbeteren van de relevantie is gebruik maken van SKAGS (Single Keyword Ad Groups).

Aangezien historische prestaties ook meetellen, is het verbeteren van de advertentiepositie een spel van lange adem. Wees er bewust van dat een hogere advertentiepositie een middel is voor het kunnen vergroten van de volumes. Wordt een hoge advertentiepositie het doel op zich, dan zorgt dit bijna altijd in hogere kosten per conversie.

Online marketing

Online marketing kent vele vaktermen. Vaak in het Engels, maar niet altijd direct duidelijk wat ze betekenen. Via de kennisbank van Phytalis leggen we de termen kort en eenvoudig uit.

Aanmelden voor nieuwsbrief

We houden je graag op de hoogte. Lekker gemakkelijk via onze gratis nieuwsbrief

Aanmelden
Contact

Geestbrugkade 35
2281 CX  Rijswijk

070-3206157
marcom@phytalis.nl
www.phytalis.nl