Facebook beperkt posts van bedrijven

en... Facebook bepaalt

Samenvatting

Gesprekken van echte mensen worden belangrijker  in Facebook. Post van bedrijven zonder ín gesprek' te zijn worden steeds meer geweerd door de vernieuwde logaritmen. In dit artikel een toelichting en tips.

Het was al aangekondigd en het is langzamerhand duidelijk aan het worden. Facebook beperkt posts van bedrijven verder in de tijdlijn van haar gebruikers.

Facebook kondigt zelf aan dat dit het belangrijkst wordt: ‘posts that spark conversations and meaningful interactions between people’. Facebook geeft voorrang aan posts van echte mensen. Vanaf februari is Facebook geleidelijk updates doorvoeren die dit verschil in het algoritme gaan maken.

Conversaties tussen mensen wordt gestimuleerd…

Aan posts van pagina’s, ‘publieke content’, wordt minder prioriteit meegegeven. Maar dat is niet het enige: ook het soort content dat je als pagina deelt, maakt veel verschil. Was tot voor kort de gouden tip voor bereik (vierkante) video, straks is dat niet meer genoeg. Het gaat er ook bij publieke posts om dat er conversaties tussen mensen ontstaan. Dan zou het algoritme jou hoger kunnen aanmerken.

…. En tegelijkertijd wordt interactie beperkt

Gewoon een leuke, informatieve of vermakelijke video is niet meer genoeg. Tegelijkertijd zijn je mogelijkheden om interactie uit te lokken beperkt: eerder al gaf Facebook aan dat het zogenaamde engagement bait wordt bestraft.

De gevolgen voor jouw bedrijfspagina?

Facebook geeft letterlijk aan dat mensen minder content van bedrijfspagina’s zullen zien. Inclusief video’s. Dat betekent dat jij het bereik van je posts, de kijktijd van je video’s en het aantal doorklikken naar je site (drastisch) kunt zien dalen. Hoe groot de daling is, is afhankelijk van verschillende factoren.Of je post conversaties uitlokt wordt dus essentieel, maar ook hoe mensen reageren op je posts, óf ze reageren en of ze je post delen, blijft belangrijk.

Straf voor engagement bait

Ontstaan er onder jouw posts conversaties tussen mensen, dan zou je voorrang kunnen krijgen. Let wel: dat is iets anders dan wanneer je volgers hun vrienden taggen. Roep je jouw volgers op om te reageren, een emoji-reactie achter te laten of vrienden te taggen, dan doe je aan engagement bait en dan word je voor gestraft. Dat betekent dat alleen oprechte interactie met jouw posts ervoor kan zorgen dat jouw content organisch in de tijdlijn van je volgers verschijnt.

Facebook wil geld verdienen

Dat woordje ‘organisch’ is belangrijk, Facebook wil immers geld verdienen. Plaats je een promoted post, of boost je een post, dan zal je content nog steeds in de tijdlijn van je volgers naar voren komen. In de huidige situatie zijn je betaalde posts het succesvolst als ze veel interactie krijgen – of als je een succesvolle post boost. We hebben dus alle reden om aan te nemen dat dit ook na de wijziging van het algoritme het geval is.

Maar ook hier geldt: “Ook bij betaalde posts moet je je houden aan de voorwaarden van Facebook."

Hoe zorg je ervoor dat je post nog wel zichtbaar zijn?

1. Plaats deelbare / persoonlijke content

Wil je dat jouw posts op een organische manier in de tijdlijn van je volgers verschijnen, dan moet je wel aanpassen aan wat Facebook belangrijk acht. En het lijkt erop dat het platform weer teruggaat naar hoe het begon: als een medium waar je op de hoogte blijft van de levens van je vrienden. Een persoonlijke tijdlijn dus. Daar past persoonlijke content bij. Content die jouw volgers zo waardevol vinden, dat zij het willen delen met hun vrienden. Want alles wat mensen delen, komt nog wel hoog in andermans tijdlijn.

Welke content willen mensen delen? Content waar ze zich mee identificeren bijvoorbeeld. Content die je dag net iets beter of leuker maakt. En content die échte waarde toevoegt.

2. Plaats content die conversaties uitlokt (live video)

Zoals Facebook aangeeft: het allerbelangrijkste worden de conversaties tússen mensen. Het netwerk geeft zelf als voorbeeld live-video’s, die zouden gemiddeld zes keer meer interactie oproepen dan gewone video’s. Niet alleen bijzondere momenten of evenementen zijn mooie kansen om live te gaan. Wat denk je van een vraag- en antwoordsessie, waarbij je volgers hun vragen in de reacties kunnen stellen. Andere volgers kunnen dan weer reageren op die vragen: conversaties!

Andere content die volgens Facebook conversaties of discussies oproept: video, posts van (lokale) bekendheden, lokale bedrijven die relevante updates plaatsen en evenement organiseren en nieuws. Bovendien wordt in groepen vaak gediscussieerd over publieke content.

3. Vraag je volgers hun voorkeuren aan te passen

Gebruikers kunnen zelf aangeven welke content zij graag in hun tijdlijn willen zien verschijnen. Nu is dat iets waar niet iedereen van op de hoogte is – en bovendien vereist het een actie. Maar je kunt het altijd vragen, natuurlijk.

Dus, hup stuur je volgers als de wiedeweerga naar hun tijdlijn (op desktop) en klik op de drie bolletjes naast ‘Nieuwsoverzicht’ (links van je tijdlijn). Kies ‘Voorkeuren bewerken’, klik op ‘Geef aan van wie je het eerst berichten wilt zien’ en lat ze daar kiezen voor jouw bedrijf of praktijk !

Op de Facebook app werkt het zo: klik op het hamburgermenu, scrol naar ‘Help en instellingen’ (helemaal naar beneden) en kies ‘Voorkeuren voor nieuwsoverzicht’. Daar kun je vervolgens klikken op ‘Geef aan van wie je het eerst berichten wilt zien’ en kiezen.

Focus niet alleen op Facebook

De afgelopen jaren was het al duidelijk, en ook deze verandering in het algoritme onderstreept het maar weer eens: Facebook heeft de touwtjes strak in handen. Facebook bepaalt, punt uit. Daar kun je boos over worden, maar het enige wat je kunt doen is je aanpassen – als het over je content op het platform van Facebook gaat.

Maar wat je ook moet doen (en waar je eigenlijk allang mee had moeten beginnen), is minder afhankelijk worden van Facebook. Voor Phytalis is e-mail bijvoorbeeld altijd een erg belangrijke bron van verkeer. Zo kun je mensen laten inschrijven op jouw nieuwsservice zodat zij direct een mailtje ontvangen als je een nieuw artikel over een specifiek onderwerp hebt gepubliceerd. Ook verzorgen we natuurlijk al de maandelijkse nieuwsbrieven voor onze abonnees. Afgelopen jaar groeide ons gezamenlijk bestand naar zo’n 63.000 e-mailadressen! E-mail is dus nog lang niet dood, maar blijf altijd interessante en relevante content leveren.

Zorg dat je de komende tijd je volgers ook aan laat sluit op andere kanalen, waar jezelf meer baas over bent – en dat je tegelijkertijd voldoet aan wat Facebook belangrijk vindt.

Online marketing

Online marketing kent vele vaktermen. Vaak in het Engels, maar niet altijd direct duidelijk wat ze betekenen. Via de kennisbank van Phytalis leggen we de termen kort en eenvoudig uit.

Aanmelden voor nieuwsbrief

We houden je graag op de hoogte. Lekker gemakkelijk via onze gratis nieuwsbrief

Aanmelden
Contact

Geestbrugkade 35
2281 CX  Rijswijk

070-3206157
marcom@phytalis.nl
www.phytalis.nl