Unieke bezoekers

Google Analytics

Samengevat

Unieke bezoekers of tegenwoordig gebruikers worden gemeten met behulp van Cookies. Het werkelijk aantal is meestal hoger dan Google aangeeft. Ondanks dat blijft het een interessante statsitiek om jouw pagina's te analyseren en te waarderen.

Een unieke bezoeker is iemand die in een bepaalde periode minimaal één keer uw website heeft bezocht. Google noemt unieke bezoekers gebruikers. Stel dat iemand op maandag website A bezoekt, daarbij drie pagina’s bekijkt en vervolgens weer vertrekt. Op dinsdag komt dezelfde bezoeker terug op website A, maar bekijkt dan twee pagina’s. In Analytics wordt deze persoon gemeten als één unieke bezoeker of gebruiker die vijf pagina’s heeft bezocht. Een unieke bezoeker kan dus meerdere bezoeken afleggen en meerdere pagina’s bekijken; dat wordt nauwkeurig bijgehouden in Google Analytics.

Unieke bezoekers heten Gebruikers

Lange tijd gebruikte Google de term ‘unieke bezoekers’ om aan te duiden hoeveel mensen uw website minimaal één keer hebben bezocht. Het gaat hierbij dus om zowel nieuwe bezoekers als om terugkerende bezoekers. Tegenwoordig gebruikt Google daar het woord ‘gebruikers’ voor. Eigenlijk gaat het hier om hetzelfde, dus de bovenstaande uitleg voor unieke bezoekers geldt ook voor gebruikers. Daarnaast heeft Analytics nog een wijziging doorgevoerd. De term ‘bezoek’ is veranderd in ‘sessie’.

Aantal gebruikers in een maand
In onze rapporten geven we aan hoeveel gebruikers er in een maand op je website zijn geweest?

Hoe meet Google het aantal gebruikers?
Je kent ze vast wel: cookies. Door middel van cookies krijgt elke unieke bezoeker een unieke ID toegekend. Dit noemt men ook wel een client ID. Daaraan kan Google een gebruiker herkennen. Echter, wanneer iemand zijn of haar cookies verwijdert, ziet Analytics de gebruiker weer als een nieuwe bezoeker. 

Wanneer ben je een nieuwe gebruiker?
Net als het verwijderen van cookies, maakt het voor het meten van nieuwe gebruikers ook uit welk apparaat en welke browser je gebruikt voor een bezoek aan een website. Gebruik je na je eerste bezoek een andere browser of een ander apparaat, dan is de kans groot dat Analytics je ziet als een nieuwe bezoeker. Daarnaast verloopt na twee jaar de geldigheid van een Analytics cookie, wat ook weer effect heeft op het meten van het aantal nieuwe gebruikers. Door deze activiteiten is het werkelijke aantal terugkerende gebruikers groter dan Google Analytics aangeeft. Ondanks deze afwijking is de statistiek ‘gebruikers’ met name voor het analyseren van trends nog steeds wel nuttig en bruikbaar.

HOME
Volgende
Online marketing & Webservices

Online marketing kent vele vaktermen. Vaak in het Engels, maar niet altijd direct duidelijk wat ze betekenen. Voor Phytalis is online marketing eenvoudig meer klanten en meer omzet. Bekijk eens onze kennisbank.

Met Phytalis webservices heb je dé partner op het gebied van online aanwezigheid. Altijd veilig en heel gemakkelijk bij te houden. Invoegen van (exteren) software geen probleem. Zonder  enige kennis van websites, bouw je toch alles zelf of samen met Phytalis.

Meer informatie

We hebben heel veel in huis, maar wat is nu echt het voordeel voor  jouw persoonlijke situatie. Dat willen wij graag weten. Omdat elke situatie anders is, stellen we graag persoonlijk contact erg op prijs. Even  vrijblijvend bellen? 

Contact

Geestbrugkade 35
2281 CX  Rijswijk

070-3206157
06-24223958

marcom@phytalis.nl
www.phytalis.nl