Phishing mail daar trappen we toch niet meer in? Dat valt tegen. Phishing mails zijn bijna niet herkenbaar als nep. De technieken worden ook steeds slimmer.
Natuurlijk trap ik niet in een phishing mail! Die weten we zo langzamerhand toch wel te herkennen? Nou, in de praktijk blijkt dat toch lastig.
De tijd dat nep-mailtjes er armoedig uitzagen en vol taalfouten stonden is namelijk wel voorbij. De moderne nep-mail ziet er gelikt uit en is nauwelijks van de echte te onderscheiden.
Jouw persoonsgegevens
De daders van phising zijn uit op jouw persoonsgegevens. Dat kan gaan om een e-mailadres om vervolgens spam of reclame naartoe te kunnen sturen. Of om inloggegevens van Netflix of webshops. Maar ook om de inloggegevens van je bankrekening en de codes om geld te kunnen overmaken. Als die in verkeerde handen vallen, ben je snel door je spaargeld heen.
Oplichters zijn handig
Oplichters zijn handig. Ze spelen snel in op de actualiteit. Als er iets in het nieuws komt, sturen oplichters daar vaak direct een phishingmailtje over. Is er nieuws over de banken? Oplichters ontwerpen snel een nep-mail van die bank, zogenaamd om meer informatie te sturen. Vaak met de reactie: “O ja, daar had ik iets over gelezen.” Vaak met een tijdsdruk. ‘Reageer vandaag nog!’ Er is altijd wel iemand die klant bij die bank is. En altijd wel iemand die gegevens afstaat…
Phishing gaat nu ook via WhatsApp, Facebook en andere social media. De gebruikte smoezen zijn uitgekiend en de methodes vernieuwen steeds weer.
Link naar nepbank
Stel dat je op Marktplaats iets verkoopt. Al snel krijg je een appje: ene ‘Marloes’ is wel geïnteresseerd. Je laat haar weten dat jouw product er nog is, maar dat je al een bod hebt van 150 euro. Marloes biedt direct 175 euro. Er ontstaat een gemoedelijk app-gesprekje, waarbij Marloes opbiecht dat ze weleens is opgelicht. Om gedoe te voorkomen, vraagt ze je een cent over te maken op haar rekening. Zodat ze zeker weet met wie ze te maken heeft. Die cent stort ze direct weer terug op jouw rekening, met die 175 euro erbij natuurlijk. Wacht, ze stuurt meteen even een betaalverzoekje. Welke bank heb je?
Nou, dat is makkelijk, een iDeal-linkje. De eerste keer lukt het niet, maar de tweede keer gelukkig wel. Je maakt de cent over en dan blijft het opeens stil. Marloes reageert niet meer. Cent kwijt.
Was het maar waar; in zo’n geval ben je veel meer kwijt dan een cent. De link waar je op klikte, leidde niet naar de echte site van de bank. Op de nep-website van de oplichter heb je zojuist je inloggegevens weggegeven, en twee keer de codes om geld mee over te maken.
Hoe herken ik een vals phishing bericht?
Belangrijke punten om op te letten bij e-mail zijn:
Als je deze drie vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden, is er reden om alert te zijn. De Fraudehelpdesk heeft een handige e-mailwijzer, waarbij je stappen doorloopt om te checken of een ontvangen mail mogelijk vals is.
Wees altijd achterdochtig
Als het gaat om phishing via social media is de belangrijkste tip: wees altijd achterdochtig en klik niet op een link als het niet per se hoeft. Ergens inloggen kan ook door zelf naar de website te gaan. Geld kun je gewoon overmaken.
Fraude helpdesk
Als je alleen ergens je naam en e-mailadres hebt ingevuld, is er waarschijnlijk nog niet veel aan de hand. Hou er wel rekening mee dat je flink wat spam kunt verwachten. Je kunt bij twijfel altijd even bellen met de Fraudehelpdesk.
Heb je ook bankgegevens ingevuld? Neem dan direct contact op met de bank. Meld het daarna bij de Fraudehelpdesk.
Als je slachtoffer bent geworden en geld bent kwijtgeraakt, meld het dan bij de Fraudehelpdesk en doe aangifte bij de politie.
Maar: voorkomen is beter dan genezen, dus bekijk snel de e-mailwijzer van de Fraudehelpdesk.
Online marketing kent vele vaktermen. Vaak in het Engels, maar niet altijd direct duidelijk wat ze betekenen. Voor Phytalis is online marketing eenvoudig meer klanten en meer omzet. Bekijk eens onze kennisbank.
Met Phytalis webservices heb je dé partner op het gebied van online aanwezigheid. Altijd veilig en heel gemakkelijk bij te houden. Invoegen van (exteren) software geen probleem. Zonder enige kennis van websites, bouw je toch alles zelf of samen met Phytalis.
We hebben heel veel in huis, maar wat is nu echt het voordeel voor jouw persoonlijke situatie. Dat willen wij graag weten. Omdat elke situatie anders is, stellen we graag persoonlijk contact erg op prijs. Even vrijblijvend bellen?
Geestbrugkade 35
2281 CX Rijswijk