Vrienden taggen, like en win acties, delen. Het heet engagement bait. Als bedrjf mag het niet meer van Facebook! Na de eerste schrik is er ook winst te behalen.
Het was al aangekondigd en het is langzamerhand duidelijk aan het worden. Facebook beperkt posts van bedrijven verder in de tijdlijn van haar gebruikers.
‘Welke vriend gaat jou trakteren op een etentje? Taggen maar!’ Scrol maar eens door je Facebook-tijdlijn en je zult meerdere keren dit soort content tegenkomen.
Een vloek of een zegen? Facebook zelf vindt het een vloek, gevoed door de feedback van gebruikers.
Wat schaart Facebook precies onder engagement bait? We zetten het even op een rijtje:
Geen vervelende wijziging
Nadat we van de eerste schrik zijn zien we ook wel een paar redenen waarom deze keuze van Facebook helemaal niet zo vervelend zou moeten zijn.
1. Een positieve ervaring voor gebruikers
Dat Facebook luistert naar de gebruikers en hen een zo positief mogelijke ervaring op het platform geven, daar kan niemand op tegen zijn. Sterker nog, als bedrijf of organisatie zou dat ook altijd het uitgangspunt moeten zijn.
Content wordt vaak nog bedacht vanuit een product of dienst van de organisatie, terwijl er minder wordt ingespeeld op de vraag en onderliggende behoefte van je doelgroep. Dat een klein deel van je doelgroep het leuk vindt om met een tag- of stemactie mee te doen, wil niet zeggen dat je hiermee aan hun vragen tegemoet komt en daarmee een relatie met ze opbouwt.
2. Een grotere uitdaging voor contentstrategie
De uitdagingen voor de contentstrateeg worden groter. Hoe het algoritme van Facebook (en andere socialmedia kanalen) precies werkt, weten we niet. Toch komen er regelmatig berichten naar buiten die je als professional handvatten bieden om je content zo succesvol mogelijk te maken. Daar ligt de toegevoegde waarde van de socialmedia- of contentadviseur.
Content maken kan (bijna) iedereen, succesvolle content maken is aan de professionals.Wij zien het als een uitdaging om zo goed mogelijk in te spelen op algoritmes. Die uitdaging wordt met alle ontwikkelingen bij Facebook alleen maar groter. Zie het dan ook als kans om je meerwaarde als professional te laten zien.
Hoe speel je in op deze wijziging van het algoritme?
Het doel zou altijd moeten zijn: een relatie met je doelgroep opbouwen die verder gaat dan alleen een like, click of een aankoop.
Betrokkenheid en interactie als doel op zich, gaat je niet dichter bij je doelstellingen brengen. Dat vraagt om content die ook gemaakt wordt vanuit de vragen en behoefte van je doelgroep, maar die ook qua vorm, type en inhoud afwisselend en onderscheidend is. Als je hierin slaagt, komt die betrokkenheid als het goed is vanzelf.
Smeken om een like, love, tag of share zou dan overbodig moeten zijn.
Wat ons betreft dus: géén reden tot paniek wel tot dynamiek van nadenken, evalueren en verbeteren.
Online marketing kent vele vaktermen. Vaak in het Engels, maar niet altijd direct duidelijk wat ze betekenen. Voor Phytalis is online marketing eenvoudig meer klanten en meer omzet. Bekijk eens onze kennisbank.
Met Phytalis webservices heb je dé partner op het gebied van online aanwezigheid. Altijd veilig en heel gemakkelijk bij te houden. Invoegen van (exteren) software geen probleem. Zonder enige kennis van websites, bouw je toch alles zelf of samen met Phytalis.
We hebben heel veel in huis, maar wat is nu echt het voordeel voor jouw persoonlijke situatie. Dat willen wij graag weten. Omdat elke situatie anders is, stellen we graag persoonlijk contact erg op prijs. Even vrijblijvend bellen?
Geestbrugkade 35
2281 CX Rijswijk